onsdag 10 oktober 2007

Nu börjar jag

I dag börjar jag. Vågen står på 113,5 kg. Jag är 163 cm lång (kort). Jag är kvinna och jag är 34 år. Jag har fött två barn och varit överviktig i över tio år.

Självklart har jag försökt gå ner i vikt förut, med skilda resultat. Jag är intresserad av mat och hälsa och har under några år blivit mer och mer medveten om hur kroppen fungerar. Det finns otroligt mycket dålig mat, rentav giftig. Mat som innehåller skadliga fetter, socker, färgämnen m.m. Sånt ska vi förstås inte äta. Jag tycker det är mycket jobbigt att tänka på att jag har gett mina barn farlig mat och att jag själv har stoppat i mig farliga saker i tron att det har varit bra för mig.

Men det här är inte tänkt att i första hand vara en hälsoblogg utan jag vill på ett enkelt sätt följa vad som händer med mig när jag nu ska ta tag i min övervikt genom att äta naturlig mat. Sådan mat som min kropp är gjord för att äta.

Jag har läst flera böcker om GI, jag har läst andra böcker om mat och hälsa. Jag har varit på föreläsningar. Jag har också lyssnat på och läst en hel del annat som har med saken att göra. Och inte minst testat en del saker själv. De råd jag nu ska följa är de råd jag efter praktisk och teoretisk erfarenhet tror mest på. Nämligen Sten Sture Skaldemans råd.

Det innebär i korta drag att jag ska äta fett och protein och ta bort kolhydrater (stärkelse och socker).

Mitt första mål är att jag ska gå ner till 109 kg och minska några cm i midjan.

Inga kommentarer: