måndag 3 december 2007

Pust väck

Vågen är borta nu. Känns lite som att falla fritt. Dumt egentligen. Jag vänjer mig nog.

I helgen var vi på kalas och jag drack te. Fungerade utmärkt. För säkerhets skull hade jag tagit med mig nödproviant i form av en liten bit 99% choklad. Men jag behövde den inte. Det var alls inga problem med att låta bli kakorna. Och det är så jävla skönt. Som att vara fri från ett tidigare begär.

Jag har läst Lars Wilsons bok Välfärdens ohälsa, andra upplagan och den har verkligen fått mig att inse att jag inte kan gå tillbaks till att äta som jag gjorde förut. Socker, mjöl, pasta, ris och potatis är inga alternativ. Det är inte nyttigt och det behövs inte. Så varför äta det? Visst kan det vara gott men jag röker ju inte, dricker inga mängder med alkohol och tar inga droger även om det säkert kan finns positiva upplevelser förknippat med dem också, så varför nyttja dessa onödiga saker?

Det betyder så mycket mer för mig att vara frisk och stark och må bra än att äta något bara för att det är gott. Dessutom så är den här maten jag äter fantastiskt god och innebär inga offer från mig sida. Jag kan äta en blodig biff med grillade grönsaker och hemgjord bearnaisesås och gå ner i vikt av det. Hur sjutton ska jag kunna klaga på det?

Inga kommentarer: