måndag 3 december 2007

Att äta djur

Många är vegetarianer eller veganer av etiska skäl. Det förstår jag. Jag är själv sån att jag tycker det är hemskt att låta djur lida för min skull och i mina grubblande stunder kan jag fundera över vilken rätt jag har osv. Men samtidigt är det ju så att jag måste välja mellan att leva eller dö. Om jag inte kan äta kött så kan jag lika gärna ta livet av mig. Faktiskt. Det är ju det jag gör om jag äter socker och snabba kolhydrater och undviker animaliskt fett och protein. Långsamt och plågsamt.

Jag tycker inte att djurhållning och köttproduktion sköts särskilt bra idag men det innebär inte att jag tänker förstöra min hälsa genom att bli vegetarian. Istället kan jag påverka genom att välja närproducerat ekologiskt kött, viltkött m.m.

Vi är köttätare, så enkelt är det. Om man äter det man är gjord för att äta så mår man bra.

Det finns förstås många argument för det ena eller det andra men ibland måste man helt enkelt göra val här i livet. Jag väljer att äta kött för att det är bäst för mig men jag väljer också att tänka på djuren och hur de mår och göra vad jag kan för att de ska få det bättre.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hejsan! Jag skulle villja påstå att det finns flera brister i detta inlägget. Du verkar ha uppfattningen om att man som människa behöver äta kött för att må bra. Det är fel. Man behöver få i sig näringsämnen, som finns i kött, men som också finns i vegetabilier. Människan är inte köttätare, inte heller växtätare. Utan både och. Därför lämnas vi av modernatur med valet att själva välja vilken kost vi ska äta. Bra att utgå ifrån när man då ska välja är ju att mord är fel. Jag tycker att du skall följa ditt samvete i den här frågan och bli vegan. Krasst sagt så har du faktiskt ingen ursäkt att äta kött. Bra länka - http://www.drinfo.se/resurs/110.pdf