onsdag 7 november 2007

Resultat vecka 4

Fjärde veckan. Redan! Konstigt det känns, nyss tyckte jag att det visst aldrig gick framåt och nu är jag redan inne på den fjärde veckan.

Resultat:
Vikt: 110,5 kg - ner 0,5 kg, sammanlagt 3 kg
Mått: Minus 2,5 cm, sammanlagt 8 cm
Mina tankar: Glad att det händer saker men vill gå ner mer i vikt per vecka. Känner mig sporrad att börja kolla noggrannare vad jag äter.

Om jag har förstått allting rätt så bör man äta omkring 1 gram protein per kg kroppsvikt. Man ska äta i proportionerna 20% protein, 75% fett och 5%kolhydrater om man vill minska snabbt i vikt. Så om jag väger ca 111 kg motsvarar det 111 g protein/dag. En köttbit på 100 g innehåller ca 20 g protein. Så då bör jag äta 555 g kött om dagen (eller något annat proteinrikt) fördelat på tre mål, vilket ger 185 gram kött/måltid.
Om 111 g är 20 % så innebär det att 75% fett är 416,25 g som ska fördelas på tre. Vilket är 138,5 gram. Så per måltid ska jag äta 185 gram kött och ca 140 gram fett. Plus några få kolhydrater.

Inser att jag äter för lite fett.

Okej, jag ger mig i kast med att ta reda på vad olika saker innehåller.

1 kommentar:

Hanna sa...

Hmm, du har nog tyvärr inte förstått allting rätt...ska man ner i vikt kan man nog inte äta ett halvt kilo smör om dagen. Om instruktionerna säger 75% fett så betyder det att 75% av energin (alltså kalorierna) ska komma av fett, inte att 75% av matens vikt ska bestå av fett.