tisdag 20 november 2007

Grönsaker?

Jag funderar på det här med grönsaker. Ska jag äta grönsaker eller inte? Mycket eller lite? Vilka sorter? Det bästa är ju att testa sig fram men då ska man ha tålamod. Lite mer tålamod börjar jag få. Jag ska ju äta så här ett bra tag och förhoppningsvis ungefär så här resten av livet. Men egentligen vill jag helst att det ska gå undan med viktminskningen.

Jag har ätit en del grönsaker under den här veckan. Ska nog testa en vecka helt utan grönsaker sedan. För att se om det gör någon skillnad.

Jag stöter på folk överallt som anser att kolhydrater är vårt viktigaste näringsämne. Jag kan inte argumentera mot det än. Det räcker liksom inte bara att säga, jo men det är klart att protein och fett är viktigare. Jag måste ha mer argument om jag ska påstå att vi klarar oss utan kolhydrater. Det vet ju alla att grönsaker och frukt är sååå nyttigt. Och hur bråkar man mot det? Det är ju så djupt inrotat i de flesta av oss. Även i mig.

För mig är det ändå ganska så självklart att vi är främst köttätare när jag ser tillbaka på våra förfäder. Jag är definitivt en nordbo, jägarfolk. Vad skulle jag kunna hitta för ätbart ute nu om jag levde i naturen och inte hade hus, kylskåp och affärer? Tugga frusen mossa? Knapra vissna löv? Gnaga bark? Eller fälla en av alla de rådjur som springer runt i skogen? På sommaren kan jag äta bär, svamp och örter men knappast potatis och pasta eller ens broccoli om jag inte smyger in en någons trädgård eller skafferi. Jag tror visst att det finns mycket som är bra och nyttigt med vissa grönsaker, frukter och andra växter men jag tror inte att vi som härstammar från nordiska jägarfolk behöver dessa i första hand. De kan vara komplement, de kan vara "läkemedel" och de är ofta goda och man ska inte underskatta naturligt goda saker. Livet får gärna bestå av njutning också. Men jag anser att vi i första hand är gjorde för att äta kött och fett. Av två orsaker. För att mitt förnuft säger det och för att min kropp har bevisat det.

Inga kommentarer: