onsdag 1 oktober 2008

Tillbaka

Oj, oj, oj! Jag har visst inte skrivit sedan i början av juli. Meningen med den här bloggen var ju att jag skulle skriva ofta för att liksom hålla koll på mig själv och inte ge upp. Fast ge upp känns inte som ett problem längre. Jag hamnade på platå. Gick ner till 98 kg i juli och sedan så hände inget med vikten på flera månader. Det spelade ingen roll hur jag åt. Försökte äta lite mer, äta mer fett, äta mindre med mejeriprodukter osv. Men vikten stod på 98 kg.

Men i söndags så sa det plopp och så visade vågen på 97,5 kg. Så jag hoppas att platån är bruten.

Måtten har ändrats lite. 96 cm i midjan och så har det försvunnit någon cm här och där. Och jag kunde köpa byxor i storlek 48 i lördags. Kändes riktigt, riktigt bra.

Så ge upp är som sagt inte något problem. Visst kommer det ibland tankar på mat och godsaker som jag inte ska äta men suget är aldrig så stort att det överväger problemen. Det handlar inte längre bara om vikten, när jag har läst så mycket om vad fel mat gör med kroppen så har jag verkligen ingen lust att äta sånt. Att lukta på saker räcker långt. Och det finns ju alternativ som funkar mycket bättre. Ett glas vin och en bit god ost till exempel.

Ett tag åt jag choklad lite titt som tätt. Alltid mörk choklad, minst 70 %, och inte speciellt stora bitar. Men det kändes inte bra att vara fast i det så jag tog och chokladfastade ett tag. Det var väldigt bra. Jag kommer fortfarande äta mörk choklad någon gång ibland men det får räcka med en gång i månaden eller när jag går på bio eller så.

Jag gillar inte att inte ha kontrollen. Jag har varit där och jag vill inte dit igen så varje tecken på att jag är på väg in i kontrollöst land så bromsar jag och vänder. Nej tack!

Nu hoppas jag att det ska flyta på igen. Jag har gått ner 16 kg nu och jag vill ha gått ner 20 kg innan hösten är slut. Det är ju bara 4 kg. Sedan så hoppas jag på att jag ska ha gått ner till 90 kg vid jul. Det är 13 veckor dit. Det skulle innebära ett halvt kilo i veckan. Inte omöjligt. Det är bra att ha något att sikta på.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Förstår du hur mycket 16 kilo är? Jag tycker att du är superduktig!!! Keep up the good work.

Mia sa...

Wow, duktig du e som "platåat" utan att tappa modet. Jag "platåade" också ett tag, men det ledde istället till att jag tjurade till och tröttnade och gick upp lite igen..

Nu är jag tillbaka på banan och vet faktiskt inte riktigt vad jag väger. Ska testa och se om jag kan klara mig utan vågen ett tag, men helt klart händer något positivt (eller ska man säga negativt om man nu tänker i viktsammanhang) då jag tappar mina byxor. Dags att minska storleken på jeansen ännu en gång.

Kuuuuuul att du e tillbaka, du har varit saknad!

Anonym sa...

Jeanette! Tack! Ja 16 kg är en hel del. Bra att tänka på :0)

Mia - tack. kul att det händer saker hos dig. Jag funderar också på att strunta i vågen ibland. men har inte kommit dit än.