fredag 13 mars 2009

Vem vet mest?

Jag har inte kört lika mycket med äggmjölk den här veckan. Jag har varit iväg på saker och då har det blivit lite si och så med maten. Hygglig UFO-kost har det ändå varit för det mesta men vågen säger inte så mycket.

När man själv är inne på något och läser mycket och lär sig mycket så glömmer man lätt bort att andra inte är lika insatta. Jag brukar ibland förklara lite närmare vad jag tror på och andra gånger så väljer jag att inte kommentera. Risken är stor att det blir en hetsig diskussion och det kan ju vara kul men ofta så leder det inte dit man vill. Fast ibland så kan jag plocka poäng genom att vara saklig och vetenskaplig och förklara noggrant. Då är det sällan någon som kommer med motargument. Att dessutom kunna ge referenser i form av namn och böcker ger också tyngd åt det jag säger.

Väldigt många människor kommer med bestämda påståenden att så här är det. Men de kan inte ge någon förklaring eller bakgrund till påståendet. Ofta brukar de säga saker som att det vet ju alla, eller så är det, eller livsmedelsverket säger osv.

Igår påstod en vän att man behöver kolhydrater. Speciellt om man tränar. Jag hade ingen lust att diskutera men frågan är ju om hon kan förklara varför hon tror det. Har hon ens testat att träna utan kolhydrater? Skulle inte tro det. Jag har trots att jag tränar väldigt lite faktiskt erfarenhet av både tallriksmodellen och hur min kropp funkar då och så har jag erfarenhet av LCHF och hur min kropp funkar när jag äter så. Dessutom har jag provat många andra olika sorters koster och preparat så jag vet en hel del av egen erfarenhet. Och det kan jag ju säga att de muskler jag har fått på LCHF utan träning har jag aldrig varit i närheten av förut oavsett träning, kost eller piller. Och så är det ju även så att jag har många människor på KIF som berättar om sina erfarenheter.

Helt enkelt så vet jag saker genom egen erfarenhet, genom andras erfarenhet, genom att jag har läst mycket i ämnet och varit på föreläsningar. Min vän har "bara" hört att det är så.

3 kommentarer:

christel sa...

Hej
Du kan ju alltid säga att om människan behövt kolhydrater skulle vi inte funnits som ras.
Vi levde ju i miljontals år på kött med mycket lite kolhydratmat inblandad. Lite nötter och fröer.
Själv har jag hållit på i åtta veckor och mår förträffligt.

christel sa...

Nu har jag läst lite mer i din blogg och jösses vad du gått ner i vikt.
Jag bugar mig för din bedrift och håller alla tummar och tår för din fortsättning

Anna-Cathrina sa...

Hej Christel!
Kul att du tittar in och tack för ditt tips. Jag ska testa det någon gång :0)

Tack! Jag hoppas det går bra för dig med!