måndag 2 mars 2009

Start

Den första vårmånaden är väl ett bra tillfälle att starta något nytt. Jag ska köra äggmjölksdeff. Det innebär att jag i stort sett bara dricker äggmjölk under några dagar. Jag börjar med tre dagar och om det funkar bra så kör jag veckan ut.

Tanken med det är att få fart på viktminskningen genom att verkligen utesluta kolhydrater men ändå få i sig av det man behöver.

Ägg innehåller ju många nyttigheter, smör också. Och jag har räknat ut proportionerna och mängderna så det ska bli bra. Jag kommer att äta en bit kött också de har dagarnaf ör att få i mig salt och tillräckligt med protein. Och så har jag läst att kött som är lättstekt och alltså lite rött inuti innehåller c-vitamin. Jag kommer också att ta D-vitamin varje dag. Och dricka te med kokosfett i.

Det blir ungefär 1600 kcal, 138 g fett, 80 gram protein och mindre än 1 gram kolhydrater. Tre hela ägg, 8 äggulor, 80 gram smör, 120 g nötkött.

I dag vägde jag in mig på 94,5 kg och midjemåttet var 89 cm (hårt åtdraget). Jag har alltså gått ner 19 kg och tappat 41 cm i midjan. Visserligen så hade jag gått ner 20 kg för någon vecka sedan men jag gick upp ett kilo igen. Antagligen för att jag inte mådde riktigt bra och för att jag åt lite för mycket kolhydrater några dagar.

Jag ska skriva här varje dag nu för att berätta hur det går och för att hålla mig själv på banan. Jag tror inte det kommer att bli så svårt egentligen men genom att skriva här så är det heller inte lika lätt att göra avsteg. Problemet har ju inte varit att vilja äta strikt utan att i sociala sammanhang inte riktigt kunna stå upp för hur jag äter. Om någon bjuder mig på mat som de tror att jag äter så känns det lite fånigt att tacka nej. Även om jag ju äter mindre av det som inte är så bra så blir det ju ändå en del.

Det är ju så att det inte har varit så lätt att förklara vad LCHF är och hur och varför jag äter som jag gör. Folk har ändå tagit det hyggligt bra och de flesta vet ju nu att jag är LCHF:are. Men att då gå in och säga att jag är ett UFO som inte vill ha ens det pyttaste gram kolhydrater och att jag bara äter äggmjölk som folk knappast ens vet vad det är... nja. Jag har varken lust eller ork till det. Så istället blir jag ett riktigt UFO och är lite asocial.

Det jag skulle komma till är att jag genom att rapportera på bloggen påminner mig om att inte göra avsteg för någon annans skull. Om jag själv vill göra avsteg så är det en helt annan sak.

Inga kommentarer: