fredag 7 november 2008

Nedåt igen

Sitter här och försöker varva ner efter en hektiskt vecka. Kom hem från Cypern förra tisdagen och sen dess har det varit full rulle. Men jag har ett roligt jobb så det är rätt okej ändå.

Roligt är också att jag efter tre månaders platå äntligen verkar ha kommit loss. Jag började fundera lite noggrannare på vad jag har ätit och så registrerade jag maten på MinMat några dagar för att kolla och vips så hade jag gått ner ett kilo på mindre än en vecka.

Nu står vikten på 96,5 kg, -17 kg.
Midjemåttet är 91 cm, -39 cm.

Jag tror att jag helt enkelt har smugit på lite kolhydrater här och där. Inte så att jag har ätit socker, bröd, pasta, ris och potatis men jag har ökat på grönsakerna och mejeriprodukterna. Och så har jag ätit en och annan bit mörk choklad.

Nu äter jag strikt igen. Min strategi är att under november men en vecka i taget äta efter vissa regler som jag har satt upp.

Jag ska inte äta choklad, nötter och annat som innehåller mycket kolhydrater.
Jag ska i första hand äta rent kött av olika slag, ägg, smör, fisk, skaldjur, ost och liknande.
Jag får äta lite av creme fraiche, lagom med grönsaker och i första hand sådant som broccoli, blomkål, färska champinjoner, gurka och salladsblad.
Högst ett glas vin i veckan. Mest för att det gör att det är lätt att äta för mycket av sådant jag ska vara försiktig med.

Det jag ökade på under sommaren var bland annat paprika och lök som jag åt rätt mycket av emellanåt. Och så creme fraichen som ökade från matskedsmått till dl-mått. Lite onödigt. Och så chokladen jag hade svårt att låta bli. Även några småbitar nu och då kan öka på kolhydraterna rejält.

Nu ligger jag på ca 3-6 g kolhydrater om dagen. Troligtvis låg jag på omkring 20 g under sommaren. Och visst gör det skillnad för min del.

Jag hoppas på att det här ska göra att vikten börjar dra sig nedåt stadigt igen. Hoppas mycket på att ha gått ner 20 kg innan det här året är slut. Och det skulle ju vara jättekul att snart nå 90 kg.

3 kommentarer:

Anonym sa...

-17 kilo och -39 cm i midjan?

Wow. Du måste ha lagt på dig en del muskler under tiden... Annars brukar man räkna med i runda tal 1 cm per kilo.

Bra jobbat!

Mia sa...

Åh, vad du är duktig!! Jag har inte vågat väga mig på jättelänge, men så har jag ju gjort det.

Vågen stod på samma. Jaha, tänkte jag och beställde byxor i samma storlek, men de var jättestora (precis samma modell som jag köpte i somras), men nu fick jag byta till en storlek mindre, så något händer hos mig även om vikten står och stampar.

Men jag har nog gjort precis som du säger, jag äter rätt mycket grönsaker mot i somras, då kunde jag hoppa det helt ibland, sen har jag säkert 1 dl grädde i kaffet (bara 1 kopp per dag, men ändå).

Och så någon chokladbit här och där...ska också skärpa mig fram till jul, jag skulle vilja komma ner på 2siffrigt. Det vore något!

Heja dig, detta klarar du!! :)

Anna-Cathrina sa...

Doc - jo lite muskler har jag fått. Fast mest har nog magen bara minskat :0)

Mia - tack! Visst är det kul när man upptäcker att det händer saker trots att vågen är bångstyrig.