onsdag 28 januari 2009

Trött

Jag är trött på att vara försiktig och försynt. Det handlar ju inte bara om mig utan om mina barn och andra oskyldiga barn. Men även om mina medmänniskor i stort. Vi är lurade, så enkelt är det. Lurade av penninghungrande människor som inte bryr sig om i fall vi blir sjuka.

SLVs råd är felaktiga. Kostråden av idag är så uppåt väggarna att man kan bli sjuk bara av att tänka på det. Lyssna inte så noga på dem som tjatar om mindre fett och mer kolhydrater. Tänk själva istället.

Gå ut i skogen och bosätt dig där en månad och se vad du kan hitta för mat. Det säger ganska mycket om vad våra förfäder åt. Jag lovar dig att du inte kommer att hitta någon mager pastasallad.

2 kommentarer:

Hanna sa...

Trevligt för dig att du gått ned i vikt! Men det är ganska starka ord du använder då du kritiserar livsmedelsverket och läkares kostrådgivningar. Har du t.ex någon gång kontrollerat dina kolesterolvärlden? Det är lätt att bara fokusera på viktminskning och kilogram, men hjärt-och kärlsjukdomar är en rätt oönskad effekt av mycket fett från djurriket som många inte tänker på i jakten på lägre siffror på vågen. Fibrer och cellulosa igen håller igång tarmen och förhindrar tjocktarmscancer och övriga tarmsjukdomar.

Anna-Cathrina sa...

Hanna - jag är övertygad om att mättat fett inte är orsak till hjärt- och kärlsjukdomar. SLV och många dietister och läkare stöder sig på teorier som inte stämmer med verkligheten. Jag har inte kollat mina kolesterolvärden men jag bryr mig inte bara om viktminskning. För mig så betyder min hälsa massor och att jag sedan jag lade om kosten har fått många olika slags hälsoförbättringar och mår så bra som jag gör ser jag som ett tydligt tecken på att LCHF är den rätta vägen för min del. Jag är piggare, friskare, orkar mer, har fått större muskler (utan träning), har fina naglar, fint hår och fin hud, har slutat snarka och har inte längre andningsuppehåll på nätterna. Det finns ännu fler saker som jag skulle kunna rabbla upp men det blir lite väl långt. Men vad det gäller fibrer så tror jag det är skadligt och inte alls bra som du skriver. Vi människor är knappast gjorde för att äta fibrer. Vilka teorier och studier stöder du dig på? Själv stöder jag mig på egen erfarenhet och mängder med böcker, artiklar och studier som har relevanta fakta och mängder med referenser. Samt flera tusen personers erfarenheter.