tisdag 3 juni 2008

Nu är det rena dagar som gäller

I lördags så vägde jag 101 kg. Så nu har jag gått ner 12,5 kg. Nu siktar jag på att komma under 100- strecket. Det ska jag ha gjort till midsommar.

Nu är det rena dagar som gäller. Jag har kört rena dagar någon vecka redan med det blev lite fusk med det under helgen så nu tar jag nya tag. Jag har också omvärderat lite vad som betyder rena dagar för mig.

Jag ska förstås inte äta något stärkelserikt, socker, spannmål, potatis osv. Inte äta något med mer än 5% kolhydrater och helst inte mer än 3%. Jag ska hålla grönsaksmängden på en lagom nivå vilket innebär lite sallad, paprika, gurka, broccoli, blomkål eller liknande till högst två mål men helst bara ett om dagen. Bara lite lök om jag äter lök. Jag ska inte dricka mjölk och inte äta choklad. Om jag dricker vin ska det vara högst ett glas och inte flera dagar i rad. Vispgrädde och hallon högst en gång/vecka och då i en liten mängd. Ca två msk hallon och lika mycket grädde. Vad det gäller vispgrädde så är det max en halv dl/dag.

Matmängden håller jag på en bra nivå tror jag nog. Tre mål om dagen och inte några enorma portioner. Jag äter mig lagom mätt och håller mig länge. Inga mellanmål. Lägger till extra fett emellanåt men inte hela tiden.

Jag ska försöka att inte väga mig varje dag. Kanske inte mer än två ggr i veckan. Det slår så lätt hit och dit och det stör mer än det känns bra att väga sig för ofta.

2 kommentarer:

Mia sa...

Wow!! Nu är ju du strax där!! Nu blev jag peppad, min våg visade på 103.7 i morse, så mitt 100streck börjar kännas inom räckhåll.

Anna-Cathrina sa...

Ja då är det inte långt kvar! Vi får peppa varandra.