tisdag 1 april 2008

Projekt 3

Motionerandet började sisådär eftersom jag är sjuk. Jag var sjuk i onsdags men vaknade pigg och kände mig frisk i torsdags och klappade mig för bröstet. På fredag eftermiddag fick jag feber igen och har sen dess varit riktigt eländig. I dag känns det något bättre men jag hade 38 graders feber i går kväll.

Så min tanke att börja promenera fullföljdes inte riktigt. Jag tog en tur till brevlådan och ett varv runt huset. Men jag har inga planer på att ge upp. Såg ett intressant program på tv i går som bekräftade det jag redan tror. Det handlade om hemligheten med att bli gammal. Fast inte bara gammal utan att hålla sig frisk och stark även när man är gammal. Jag är övertygad om att det beror på tre saker. Det beror nog på fler men tre grundorsaker. Och då räknar jag inte med några gener. Vad man äter, att man rör på sig och att man lever ett ostressigt liv.

1. Vad ska man äta? Jag tror egentligen att det handlar mer om vad man inte ska äta. Kanske har det inte så stor roll om man äter mest grönsaker eller mest kött. Det viktiga är nog att man inte äter socker, spannmål och konstiga tillsatser. Jag tror att det är viktigt att man får i sig fett men i övrigt så kan man nog äta lite vad som helst så länge man äter naturlig mat som människan är anpassad för. Dvs inte kakor, pasta, pommes frites, frallor, godis osv. Programmet visade ju också att alla de som blev gamla levde naturliga liv med naturlig mat. Om de gick över till den typiska västerländska maten så blev de tjocka och sjuka.

2. Motion. Alla mår bra av att röra på sig. Rörelse förbättrar syreupptagning, blodcirkulation, andning osv. Det är mycket bra. Men jag tror inte man behöver satsa på en elitidrottskarriär, det räcker nog långt med bara röra på sig på nästan vilket sätt som helst. Min egen högst privata åsikt är att det är bättre att vara rörlig över hela dagen än att satsa järnet vid något tillfälle ibland (även om forskare kommit fram till att tre 30 minuterspass i veckan göra nytta). Här kan jag själv förbättra massor. Jag sitter still för mycket. Skulle jag gå och stå och göra rörligare saker under dagen så skulle det vara en enorm förbättring. Jag behöver nog inte motionera massor. Bara röra på mig.

3. Stress. Stress påverkar kroppen mycket negativt. Överlag så stressar vi för mycket. I programmet så var inte de gamla stressade. De levde ett aktivt liv men de kunde konsten att koppla av. Det visade sig att folk som går i kyrkan ofta lever ett längre liv. Det har inget med religion att göra utan med avkoppling och meditation. Kan man stressa av så blir inte stressen lika farlig. Men det bästa är förstås att inte stressa alls.

Jag är rätt bra på att koppla av. Jag blir stressad ibland och det är inte så bra men jag har också bra förutsättningar för avkoppling. Jag ska ta upp yogan igen som har blivit lite lidande. Och så ska jag börja promenera. Det är också ett sätt att koppla av. Och kosten har jag ju redan ändrat.

Trots att jag är sjuk och känner mig lite matt så känner jag mig också mycket peppad. Så enkelt egentligen. Röra på sig, koppla av. Det är ett projekt det här - mitt mående. Ett intressant projekt. Så mycket lättare det är att ta det till sig och göra rätt när man får det tydligt presenterat.

Äta rätt, röra på mig varje dag, gå på yoga en gång i veckan och planera min tid så jag undviker stressen.

Sen finns det förstås massor av andra saker som får en att må bra. Att umgås med vänner, kärlek, beröring, att ha kul, vackra saker... ja allt möjligt. Jag börjar det här projektet i dag den 1 april och det är inget skämt. Om en månad ska jag göra den första utvärderingen.

Inga kommentarer: