tisdag 13 maj 2008

Fusk och lögner - slut med det nu

Mitt fuskande resulterade i uppgång. Jag måste lära mig att det inte funkar. Det vore ju skillnad om jag verkligen fick kämpa för att låta bli onyttiga saker eller om det gav mig massor att äta fel. Men det gör det ju inte. Jag har verkligen inget behov av att äta sötsaker eller kolhydrater. Det är bara i bland jag blir sugen och då kan jag släcka det suget genom att äta något vettigt. Men mina oväntade framgångar fick mig att släppa kontrollen lite.
- Inte gör lite mörk choklad något. Lite mjölk går nog bra.
Jag känner igen beteendet. Och jag vill inte ha det tillbaka. Ätandet av fel saker blir en ersättning för något annat och det behöver jag definitivt inte.

Det dumma är ju att när jag gör så och när vågen visar uppgång så låter jag bli att skriva här och på kif. Och så vill jag inte väga mig. Jag släpper kontrollen över mig själv för att det är enklast så. En liten motgång och jag släpper taget. Istället för att konfrontera mig själv och stå upp för vad jag gör.

Men nu har jag tagit mig i kragen och skrivit både här och på kif och så ska jag skärpa mig med maten. Jag tror att jag äter lite för lite. Ska se till att få i mig mer fett och mer mat överhuvudtaget. Jag blev faktiskt lite förvånad när jag reggade vad jag åt på MinMat och såg att jag bara fick i mig ca 1100 kcal i går. Jag tyckte att jag åt rätt rejält. Jag var inte speciellt hungrig även om jag fick lite sug på kvällen. Men suget kan nog faktiskt också ha att göra med att min man jobbar borta den här veckan. Det var länge sedan han gjorde det och på den tiden så åt jag gärna för att minska saknaden.

Jag ska skriva här oftare och vara mer ärlig mot mig själv. Vad har jag för nytta av att lura mig själv?

Vikten gick upp till 103,5 kg men är nu på 102,5 kg igen. Måttet runt magen är - 28 cm. Så där har det också blivit en tillbakagång. Fast armmusklerna tycker jag verkar växa. Men det kan ju vara inbillning.

Inga kommentarer: